Som ejer af en ejendom er det vigtigt at forstå processen for opkrævning af ejendomsbidrag. Hovedejeren af ejendommen vil modtage opkrævningen som digital post inden for en uge fra udstedelsen. Dette er en del af en digitaliseringsindsats, der sigter mod at gøre kommunikationen mellem borgere og myndigheder mere effektiv.
Hvis man derimod har valgt at framelde sig digital post, bliver opkrævningen i stedet sendt fysisk. Hovedejeren, hvilket er den person, der er registreret som sådan uden at modtage opkrævningen mærket med "kopi", har ansvaret for betalingen af ejendomsbidraget.
Øvrige ejere af ejendommen, der ikke er hovedejer, vil også modtage en bidragsopgørelse. Dog vil denne være mærket med "kopi", hvilket indikerer, at de ikke skal foretage sig betalingen direkte, men at hovedejeren står for dette.
Betalingen af ejendomsbidrag skal ske via det betalings-id, der findes på opkrævningen. For at gøre processen endnu simplere, er der mulighed for at tilmelde opkrævningen til Betalingsservice. Ved at gøre dette, slipper man for at modtage fysiske opkrævninger, og beløbet vil i stedet automatisk blive trukket fra ens konto og kan ses på betalingsserviceoversigten i netbank.
Denne systematiske tilgang til opkrævning af ejendomsbidrag sikrer, at betalingsprocessen sker smidigt og uden unødige forsinkelser. Det er vigtigt for alle ejere at være opmærksomme på disse retningslinjer og sikre, at betalingerne bliver foretaget rettidigt.
https://www.nyborg.dk/da/nyheder/vaer-opmaerksom-pa-betaling-af-ejendomsbidrag-2024/